Droge mond

Droge mond

Heeft u vaak last van een droge mond? Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een droge mond, bijvoorbeeld na langdurig spreken of bij stress. Maar u kunt er ook langdurig of blijvend last van hebben. Langdurige of blijvende monddroogheid kan slecht zijn voor uw gebit en mondslijmvlies.

Oorzaken van een droge mond

Een tekort aan speeksel is de oorzaak van een droge mond. De speekselklieren geven bijvoorbeeld onvoldoende speeksel af. Ook kan het speeksel door verdamping uitdrogen bij ademhaling door de mond. Onvoldoende afgifte van speeksel kan ontstaan door:

Het gebruik van medicijnen

Honderden medicijnen hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd in de afgifte van speeksel. Dit zijn vooral medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling tegen hoge bloeddruk (antihypertensiva), hartritmestoornissen of medicijnen zoals antidepressiva, slaap- en plasmiddelen. De medicijnen tasten de speekselklieren zelf meestal niet aan, maar remmen alleen de speekselafgifte.

Praktijk sfeerbeeld

Ziekten

Een droge mond kan optreden bij uitdroging door koorts of diarree. Ook iemand die lijdt aan een suikerziekte en het nog niet goed onder controle heeft, kan klagen over dorst en monddroogheid. In deze gevallen is de klacht tijdelijk. Zodra de ziekte is genezen of de suikerziekte onder controle is, verdwijnt de droge mond. Blijvende monddroogheid komt voor bij mensen die lijden aan bijvoorbeeld aids of het syndroom van Sjögren (chronische ontsteking van de traan- en speekselklieren). Bij hen kunnen de klachten over monddroogheid wisselen, maar geheel verdwijnen doen ze nooit. Bij het syndroom van Sjögren neemt de monddroogheid met de jaren zelfs toe.

Bestraling

Door radioactieve bestraling van een gezwel in het hoofd of in de hals kunnen de speekselklieren onherstelbaar worden beschadigd. Dit resulteert veelal in blijvende, ernstige monddroogheid.

Praktijk sfeerbeeld

Bestrijden droge mond

De gevolgen van een droge mond kunt u, afhankelijk van de oorzaak, op verschillende manieren bestrijden. Overleg met uw tandarts welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Moet ik vaker naar de tandarts?

Iemand met een droge mond moet ten minste één keer in de drie maanden naar de tandarts of mondhygiënist gaan. Alleen dan kan beginnende aantasting van uw tanden en kiezen tijdig worden onderkend en verdere aantasting worden voorkomen. Vooral bij ernstige monddroogheid kan deze aantasting zo snel gaan, dat de ontstane schade bij de periodieke controle zeer moeilijk of zelfs niet meer te herstellen is.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Schiedam? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 085 - 1051760.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag07:00 - 20:30
dinsdag07:00 - 20:30
woensdag07:00 - 17:00
donderdag08:00 - 17:00
vrijdag07:00 - 15:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Karel Doormanweg 9C
Schiedam 3115JD
Route

Patiëntervaringen

2474 reviews · ⭐ 8.8 gemiddeld

Samenwerkingsverband is goed

Ervarende dokters. Heel vriendelijk. Alleen soms de wachttijden lang.

Deskundig en zo klantvriendelijke mensen.

Ik krijg altijd het gevoel goed begrepen te worden. Over alle medewerkers ben ik zeer tevreden.

Mijn ervaring is zeer positief en zeker een aanrader!

Mijn zoon en ikzelf zijn uitstekend behandeld door tandarts C. Setyo Wij waren zeer te spreken over de prettige pijnloze behandeling uitgevoerd door de tandarts met zijn assistente! Niets anders dan lof!

Prima

Professioneel, vriendelijk en efficiënt. Ik kon door een uitvaller op zeer korte termijn terecht. Mijn tandarts kon waarnemen dat de staat van mijn tandvlees was verbeterd ten opzichte van de vorige controle, door omstandigheden was dit bijna 2 jaar geleden. Terugkoppeling van deze informatie is belangrijk zodat je als patiënt weet of je je tanden goed verzorgd of dat er nog iets aan schort.

Voortreffelijk.

Vanaf het moment dat ik een jaar of tien, twaalf geleden patiënt ben geworden, ben ik altijd zeer tevreden geweest over de behandeling(en), de zorg en de prettige contacten.

Ik ben goed geholpen

Ik blijf het een min punt vinden dat er maar 1 afspraakdag is.

Snel en vakkundig begeleid.

Netjes en vriendelijk

Super bedankt voor de fijne behandeling

Perfect dank u wel

Neem rustig de tijd

Deskundig en vriendelijk

perfect

deskundig, professioneel, en vriendelijk

Serieus en menselijk

Zij luisteren naar je wensen. Geven advies. En gaan nauwkeurig te werk

Het is een modern tandartsen praktijk, met attent en beleeft medewerkers.

Ik kreeg ieder keer goed informatie over mogelijkheden van mijn gebit. De situatie van mijn gebied lijk mij best ingewikkeld. Ik ervaar de hoge deskundigheid van tandartsen en assistent. Praktijk is goed bereikbaar met openbaar vervoer en zijn ook voldoende parkeerplaatsen. Een klein opmerking: soms is ruim tijd tussen de vervolg afspraak. met vriendklik groet, Agnesa Fekec

Uitstekend

Zeer positief

Professioneel en toch vriendelijk

Professioneel en toch vriendelijk

Wordt fijn geholpen

Ik wordt vriendelijk geholpen en alles wordt duidelijk uitgelegd.

Goed geholpen

Moet wel wennen aan de prijzen in vergelijking met mijn vorige tandarts die inmiddels met pensioen is gegaan.

Super tevreden!

Zij is erg zorgzaam; voordat ze iets doet, legt ze het stap voor stap uit. Op deze manier heb ik minder spanning. Ik zie door haar instructies ook duidelijk verschil bij mijn tanden.

Fijne en deskundige praktijk!

Vriendelijke en deskundige praktijk, dit geldt voor alle medewerkers. Aanbeveling van mijn kant zijn de behandelstoelen. De stoelen zonder armleuningen zijn bepaald geen pretje om de behandeling(en) te ondergaan wat betreft comfort.

Ik ben fantastisch behandeld

Heel goed

Snelle informatie en ze maken tijd

Altijd vriendelijke ontvangst, en optijd behandeling.

Top

Top super aardig personen.

Gewoon goed.

Altijd gezellig en een fijne behandeling.

Snel en professioneel

snel en professioneel

Fijn geholpen

Ben behoorlijk zenuwachtig als ik kom , maar echt op mijn gemak gesteld.